اتصالات لوله فولادی برق

اتصالات لوله فولادی برق

در سیستم محافظ کابل از اتصالات لوله فولادی برق  استفاده می‌شود که یک مسیر امن برای انتقال سیم و کابل‌ها ایجاد می‌کنند و در عین حال هادی‌های الکتریکی هم در محافظت کامل قرار می‌گیرند.

اتصالات لوله فولادی برق

انواع اتصالات لوله فولادی برق کدام‌اند؟   

اتصالات و لوله‌های برق در مدل‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که با توجه به لوله تهیه شده هر کدام از اتصالات مجهز به انشعابات و خم‌های متفاوتی هستند؛ بنابراین برای انجام اتصال بایستی که از اتصلات مختلف بهره گرفت. از جمله مهم‌ترین اتصالات لوله فولادی برق می‌توان به بوشینگ، زانویی، کراس اوور، سه راهی اشاره کرد که لوله‌ها را به‌هم متصل می‌کنند. با استفاده از این اتصالات فولادی هادی‌ها به‌هم متصل می‌شوند اصولا با استفاده از لوله‌های فولادی می‌توان سیم کشی را به دو صورت توکار یا سطحی انجام داد که می‌توان آن‌ها را روی کف یا دیوار نصب کرد. بایستی بدانید که هر اتصال لوله فولادی برق با توجه به مشخصاتی که دارد می‌توان عملکرد متفاوتی از آن ببینید و معمولا برای انجام اهداف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. قبل هر چیزی لازم است که مدل‌های مختلف لوله برق را بشناسید و کاربرد آن‌ها را بدانید لذا زمانی که باید اتصالات انتخاب شوند لازم است نوع لوله و قطر آن را بدانید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.   

کاربرد انواع اتصالات لوله فولادی برق چیست؟

 اتصالات لوله فولادی برق انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بوشینگ استیل گالوانیزه

بوشینگ استیل گالوانیزه شده یک قطعه‌ای فلزی است که داخل آن یک نخ وجود دارد. در واقع کاربرد اصلی این قطعه متصل کردن دو لوله برق خواهد بود.

کاربرد انواع لوله فولادی برق

برس بوش

اساسا از این مدل بوش معمولا لوله‌های فولادی گالوانیزه را به جعبه‌های مختلفی همچون جعبه کلید و پریز، جعبه اتصال متصل می‌کنند.

درب سه طرفه

در واقع از این قطعه برای این که لوله‌های فولادی برق در سه جهت مختلف انشعاب گیری شوند و بتوان لوله‌ها را تغیر زاویه داد، استفاده می‌شود. برای این که بتوان به سیم و کابل‌ها دسترسی داشت این قطعه مجهز به به درهای باز و بسته است.

سر پوش

این نوع قطعه معمولا در خروجی لوله‌های برق نصب شده تا کابل‌ها آسیب نبینند؛ به عبارت ساده‌تر سیم و کابل‌ها از انتهای لوله خارج می‌شوند که در این صورت ممکن است عایق از بین برود و سیم کابل‌ها آسیب ببینند؛ بنابراین برای جلوگیری از این نوع آسیب از سر پوش استفاده می‌شود.

فیتینگ یا همان فیتکس

در واقع این اتصال مجهز به دو بخش نر و ماده است که با استفاده از آن به دو سر لوله برق فشار وارد می‌شود. با استفاده از فیتینگ می‌توانید لوله‌های استیل را به شکل نری و مادگی روی بخش‌های دیگر نصب نمایید.

لوله فولادی برق

کاندول

نصب کاندول برای گرفتن چندین شاخه مختلف از لوله فولادی است؛ برای این که به‌راحتی به سیم و کابل‌ها دسترسی داشت مجهز به درهای باز و بسته هستند. ممولا کاندول‌ها را از آلیاژ آلومینیوم می‌سازند.

گیره تف

از این لوله معمولا برای بستن لوله‌های فولادی برق استفاده می‌کنند در واقع با استفاده از این گیره‌ها می‌توان که لوله‌ها را روی دیوار یا سقف نصب نمود.

درب زانویی

در بسیاری از موارد لازم است که لوله‌های فولادی نصب شده تغییر جهت داده شوند این کار را می‌توان با استفاده از درب زانویی انجام داد. با استفاده از زانویی‌های درب‌دار می‌توان که به‌راحتی به کابل‌های آسیب دیده دسترسی داشت.

زانویی گرد

در بسیاری از مکان‌ها لازم است که به منظور اتصال لوله‌های برق فولادی زاویه‌های 45 درجه یا 90 درجه ایجاد کرد؛ که این کار با استفاده از زانویی گرد امکان پذیر است.

انواع اتصالات لوله فولادی برق

تبدیل

یکی دیگر از اتصالات لوله فولادی برق تبدیل‌ها هستند که معمولا برای تغییر اندازه لوله‌ها در هنگام نصب آن‌ها از تبدیل استفاده می‌شود.

جعبه تقسیم

در مسیر نصب لوله‌های فولادی مختلف در اندازه‌های مختلف دیده می‌شود که ر این مسیر لازم است از جعبه‌های اتصالی استفاده شود.

مهره فلزی

با استفاده از مهره فلزی پیچ‌ها از آن عبور می‌کنند و بسیار محکم‌تر بسته می‌شوند.

غده لوله‌ای انعطاف پذیر

از این قطعه برای اتصال لوله‌های برق به جعبه استفاده می‌شود، در واقع با استفاده از آن لوله‌های انعطاف پذیر هم به جعبه متصل می‌شوند.

قیمت انواع اتصالات لوله فولادی برق

گلند کابل زرهی

 این گلند معمولا برای اتصال کابل‌های تقویت شده به تابلو برق‌ها یا جعبه‌های تابلو استفاده می‌شود.

نوک لوله فولادی برق

یک نوع رابط است که معمولا بین دو اتصال استفاده می‌شود.

کلاهک پلاستیکی

از این کلاهک پلاستیکی معمولا برای انسداد موقت عبور لوله‌های فولادی استفاده می‌کنند.      

سخن پایانی

پس از شناخت انواع اتصالات لوله فولادی برق می‌توانید برای تهیه آن‌ها به فروشگاه اینترنتی کانکتورسنتر مراجعه کنید و در زمان و هزینه‌های اضافی مربوط به رفت آمد صرفه جویی کنید. امیدوارم که از خواندن این مقاله به اطلاعات کافی رسیده باشید در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهادی می‌توانید که آن‌ را برای کانکتورسنتر کامنت کنید. 

اتصالات لوله فولادی برق
فهرست مطالب
آخرین مطالب