روش صحیح سیم کشی تلفن

روش صحیح سیم کشی تلفن

اگرچه این روزها گوشی‌های همراه جای تلفن‌های ثابت را تا حدودی پر کرده‌اند، اما هنوز هم ساختمان‌ها به تلفن برای خدماتی همچون اینترنت، فکس، دستگاه کارتخوان و … نیاز دارند. به همین دلیل سیم کشی تلفن در ساختمان‌های مسکونی، صنعتی، تجاری و به خصوص اداری انجام می‌شود تا ساکنین قادر به استفاده از این امکانات باشند. در این مواقع روش صحیح سیم کشی تلفن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در ادامه با کانکتور سنتر همراه باشید تا شما را دلایل اهمیت سیم کشی درست و نحوه انجام آن آشنا کنیم.

connectorcenter.ir
قیمت میخوای؟ همین حالا تماس بگیر

دلیل اهمیت روش صحیح سیم کشی تلفن

وجود نویز در سیم تلفن که منجر به افت سرعت اینترنت می‌شود، تنها یکی از دلایلی است که از نادرست بودن سیم‌کشی تلفن حکایت دارد. وقتی در قسمتی از سیم‌کشی عایق سیم‌ها از بین برود و رطوبت در آن نفوذ کند، منجر به بروز نویز و اختلال در سرعت اینترنتی و سایر خدماتی می‌شود که از طریق سیم تلفن دریافت می‌کنید.

از سوی دیگری گاهی ممکن است حیوانات کوچکی همچون موش‌ها سیم‌های تلفن را بجوند که این امر خسارات زیادی را به زیرساخت سیم‌کشی وارد می‌کند. چرا که مجبورید سیم‌‌کشی تلفن ساختمان را به طور کامل بررسی کنید که قطعاً این کار هزینه زیادی را به دنبال دارد.

نحوه اتصال سیم تلفن در داخل ساختمان

در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ یک اتاق مجزا به عنوان اتاق تلفن یا اتاق مخابرات در نظر گرفته‌می‌شود. در این اتاق تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز برای سیم کشی تلفن و ایجاد شبکه‌های مخابراتی نصب می‌شود. از جمله تجهیزاتی که در اتاق مخابرات نصب می‌شود باید به ترمینال‌ها، مودم، سرور، سوئیچ، روتر و …. اشاره کنیم.

در بیرون از ساختمان هم باید با نحوه اتصال سیم تلفن به سیم مخابرات آشنا باشید. از داخل اتاق مخابرات ساختمان یک سیم خارج می‌شود که باید آن را به سیم مخابرات متصل کنید. محل اتصال نیز باید با تجهیزاتی از جمله لوله کابل (کاندوئیت) محافظت شود تا رطوبت، باران و … وارد آن نشود.

توجه داشته‌باشید که اتاق مخابرات برای اتصال به سیم مخابراتی برای در پایین‌ترین طبقه ساختمان باشد که سایر طبقات به آن دسترسی داشته‌باشند. در برخی از ساختمان‌های بزرگ (بیش از 5 طبقه) اتاق مخصوص تجهیزات مخابراتی به عنوان مرکز مدیریت و کنترل شبکه اطلاعاتی و ارتباطی کاربرد دارد. در این اتاق خدمات اینترنتی و مخابراتی ارائه می‌شود و در صورتی که در اینترنت واحدهای ساختمان مشکلی ایجاد شود، از طریق این اتاق پیگیری می‌شود. به همین دلیل اولین نکته مهم در روش صحیح سیم کشی تلفن ایجاد چنین فضایی است تا در صورت نیاز به بررسی مجبور به صرف وقت و هزینه زیاد نشوید.

 

نحوه اتصال سیم تلفن به سیم مخابرات

 

رو‌ش‌های سیم کشی تلفن مخابرات

در برخی از ساختمان‌که برای اتصال سیم‌های تلفن به خطوط مخابراتی محدودیت فضا وجود دارد، نحوه سیم کشی تلفن کمی دشوار می‌شود. به طور کلی برای سیم‌کشی و اتصال سیم تلفن داخل ساختمان به سیم مخابرات دو روش وجود دارد که عبارتند از:

استفاده از کابل مسی

در این روش که اغلب برای ساختمان‌های کوچک کاربرد دارد، از کابل‌های مسی برای اتصال سیم تلفن داخل ساختمان به سیم مخابرات استفاده می‌شود. مراحل انجام آن نیز به صورت زیر است:

نصب باکس مخابراتی در داخل ساختمان

در ابتدا باید یک اتاق مخابراتی یا باکس مخصوص برای تجهیزات مخابراتی در داخل ساختمان ایجاد شود. برای ساختمان‌های کوچک از باکس‌های مخصوص استفاده می‌کنند و در ساختمان‌های متوسط یک اتاق مجزا در نظر گرفته‌می‌شود. این باکس یا اتاقک دسترسی تمامی ساکنین ساختمان به خدمات مخابرات را ممکن می‌سازد.

اتصال سیم تلفن به کابل مخابراتی

در مرحله بعد باید کابل مخابراتی تا اتاق مخابراتی کشیده‌شود. جعبه تقسیم تلفن ساختمان در ورودی ساختمان نصب می‌شود که کابل مخابرات به آن متصل می‌شود. سپس شما باید سیم یا کابلی که از اتاق مخابراتی خارج شده و به تجهیزات متصل است، به این جعبه فلزی متصل کنید. در این مرحله پرسنل اداره مخابرات مسئولیت انتقال و اتصال خطوط تلفن به کابل مخابراتی را برعهده دارند. به این صورت که خطوط تلفن را از جعبه تقسیم تلفن تا جعبه مخابرات نصب شده (در ورودی ساختمان) انتقال دهند.

رزرو خطوط توسط ساکنین ساختمان

هر یک از ساکنین ساختمان باید از مخابرات خطوط تلفن ثابت را برای واحد خود خریداری کنند تا به خدمات مخابراتی متصل شوند و بتوانند از این خدمات استفاده کنند. وقتی تعداد خطوط مخابراتی ساختمان زیاد شود، باید با شرکت مخابرات تماس بگیرید تا زیرساخت لازم برای ارائه خدمات به واحد‌ها صورت بگیرد. در غیر این صورت ممکن است تعداد پورت‌های خالی در ساختمان کافی نباشد که همه واحدها قادر به استفاده از خدمات مخابرات نشوند.

 

جعبه تقسیم تلفن ساختمان

 

استفاده از فیبر نوری

در روش صحیح سیم کشی تلفن برای ساختمان‌های بزرگ باید به جای اینکه از سیم‌های مسی استفاده شود، از فیبر نوری استفاده کنید. این کار باعث افزایش سرعت خدمات تلفن ثابت (اینترنت، تماس، فکس و ….) نیز می‌شود. در بسیاری از مناطق شهری در حال حاضر به جای سیم‌های مسی از فیبر نوری استفاده می‌شود.

فیبر نوری یک رشته شفاف و باریک است که از جنس پلاستیک یا شیشه تهیه می‌شود و با کمک نور اطلاعات و داده‌ها را از یک نقطه به نقطه دیگر متصل می‌کند. سیم کشی تلفن که با کمک فیبر نوری انجام می‌شود، سرعت بالایی در انتقال داده‌ها دارد و می‌تواند جایگزین خوبی برای کابل‌های مسی باشد. سیم کشی تلفن در این روش به صورت زیر انجام می‌شود:

نصب کابل فیبر نوری تا ساختمان

ابتدا باید پرسنل شرکت مخابرات یک کابل فیبر نوری را تا ساختمان شما نصب کند که حاوی اطلاعات دیجیتال است.

نصب دستگاه مخابراتی ONU

دومین مرحله برای نصب صحیح سیم کشی تلفن استفاده از یک دستگاه مخصوص مخابراتی به نام ONU (Optical Network Unit) یا اونو است. این دستگاه باید در داخل ساختمان نصب شود. اونو سیگنال‌های فیبر نوری را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند تا سیم‌های مسی تلفن داخل ساختمان این سیگنال‌ها را دریافت کنند.

اتصال سیم‌های مسی به اونو

سیم‌های مسی در داخل هر یک از واحد‌های ساختمان کشیده شده‌اند و در مرحله آخر به اتاق مخابراتی می‌رسند. در این مرحله باید این سیم‌های مسی را به دستگاه ONU متصل کنید. توجه داشته‌باشید که در روش سیم کشی فیبر نوری باید سیم‌های مسی فقط فاصله اونو تا واحد را طی کنند و نباید برای فواصل طولانی استفاده شوند.

استفاده از FTTH

اگر فاصله بین اتاق مخابراتی یا دستگاه اونو تا واحد زیاد باشد (برای مثال در برج‌های مسکونی که فاصله اولین طبقه تا آخرین طبقه زیاد است)، می‌توانید به جای استفاده از سیم مسی، از خط فیبر نوری برای هر واحد استفاده کنید. به این روش FTTH گفته‌می‌شود که سرعت و کیفیت اینترنت را تا حد زیادی بالا می‌برد.

در حال حاضر فیبر نوری یکی از بهترین راه‌های جایگزین سیم مسی در ساختمان‌های مسکونی و اداری است تا سرعت ارسال سیگنال و سایر خدمات مخابراتی را افزایش دهد.

 

بهترین روش اتصال دو سیم تلفن

 

نحوه اتصال سیم تلفن به سیم مخابرات

تا به اینجا در مورد دو روش صحیح سیم کشی تلفن صحبت کردیم. اما اگر در ساختمان از سیم مسی تلفن استفاده شده‌باشد، چطور باید به خطوط مخابراتی متصل شوند؟ اگر به جای فیبر نوری از سیم کشی تلفن مخابرات استفاده کرده‌اید، روش اتصال خطوط مخابراتی به سیم‌های تلفن ساختمان را باید به شیوه‌ای درست انجام دهید.

برای این کار به تجهیزات و ابزارهایی نیاز دارید که یکی از آن‌ها «ترمینال» است. این ابزار برای اتصال خطوط مخابراتی کاربرد دارند تا ارتباطی باکیفیت و پایدار را بین سیم‌های تلفن داخل ساختمان به سیم‌های مخابرات ایجاد کنند.

به طور کلی دو نوع ترمینال یا کانکتور (پیچی و کروز) برای نحوه اتصال سیم تلفن به سیم مخابرات استفاده می‌شود. در زیر هر یک از این دو روش‌ها را بررسی کرده‌ایم.

اتصال سیم تلفن به سیم مخابرات با ترمینال پیچی

ترمینال‌های پیچی (کانکتور پیچی) ابزارهایی بسیار ساده و ارزان قیمت هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سیم‌های تلفن داخل ساختمان را به کابل‌های مخابراتی متصل کنید. این ترمینال‌ها در پروژه‌های مختلف سیم‌کشی استفاده می‌شوند که جزء قدیمی‌ترین نوع ترمینال در بازار هستند.

در سیم کشی تلفن با کانکتورهای پیچی اتصال بین دو سیم بسیار سریع انجام می‌شود. در عین حال اتصال ایجاد شده نیز مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی از جمله فشار، کشش و حتی رطوبت دارد. چرا که ترمینال برای قسمت اتصال دو سیم درست مثل یک عایق مقاوم عمل می‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ترمینال‌های پیچی، استفاده به جای چسب برق است. در عین حال شما می‌توانید با کمک این ترمینال‌ها دو یا چند سیم را به یکدیگر متصل کنید.

کانکتور پیچی یا همان ترمینال پیچی از دو قسمت تشکیل شده‌است که به یکدیگر متصل می‌شوند. هر قسمت نیز شامل بخش‌های زیر است:

  • عایق استوانه‌ای (از جنس پلاستیک)
  • رزوه‌های شبیه به پیچ در داخل عایق

سیم‌ تلفن و سیم مخابرات در داخل این رزوه‌ها قرار می‌گیرند که وقتی دو قسمت ترمینال به یکدیگر متصل و پیچانده می‌شوند، دو سیم به یکدیگر متصل و ارتباط بین آن‌ها برقرار می‌شود. استفاده از این کانکتورهای پیچی مزیت‌های زیادی در سیم کشی تلفن دارد که عبارتند از:

  • سهولت نصب و جداسازی سیم‌ها و قابلیت اتصال دوباره
  • افزایش سرعت اتصال بین سیم تلفن با سیم مخابراتی
  • داشتن عایق برای نشتی برق و یا نفوذ رطوبت به داخل سیم‌ها

برای خرید محصولات با تخفیف‌های ویژه کلیک کنید

مراحل اتصال سیم تلفن به سیم مخابراتی با ترمینال پیچی

ابتدا باید سر هر دو سیم (تلفن و سیم مخابراتی) را با کمک سیم‌چین برش بزنید که عایق آن‌ها یا همان پوسته پلاستیکی برداشته‌شود. حالا باید سر سیم‌های تلفن و مخابراتی را داخل ترمینال پیچی قرار دهید. سیم باید از زیر کانکتور پیچی عبور کند و سپس به دور یکدیگر پیچانده‌شوند. برخی از ترمینال‌های پیچی دارای سوراخ هستند که سیم‌ها از داخل آن‌ها عبور می‌کند. در برخی دیگر از محصولات هم باید سیم تلفن به طور مستقیم در داخل ترمینال پیچی قرار بگیرد. سپس با استفاده یک ابزار محکم یا به شکل دستی دو سمتی ترمینال پیچی را محکم ببندید تا سیم‌ها به یکدیگر متصل شوند. برای اینکه مطمئن شوید سیم کشی تلفن درست انجام شده‌است، باید یک دستگاه (تلفن) به سیم تلفن متصل کنید و از کارکرد آن مطمئن شوید.

نحوه اتصال سیم تلفن به سیم مخابرات با کانکتور کروز

استفاده از ترمینال کروز به عنوان بهترین روش اتصال دو سیم تلفن است که بدون ایراد انجام می‌شود. البته شرط اینکه در استفاده از این نوع کانکتور برق به تمامی مواردی که در ادامه آمده‌است، دقت کنید. ترمینال کروز انعطاف‌پذیری و کیفیت بالایی دارد و از متریال‌های مقاوم ساخته‌می‌شوند. این ترمینال‌ها درست مثل یک پایه عمل می‌کنند که سیم تلفن و کابل مخابرات در داخل آن ثابت و محکم می‌ماند. بعد از اینکه سیم‌ها را با کمک ترمینا کروز نصب کردید، باید آن‌ها را به داخل جعبه تقسیم تلفن ساختمان ببرید تا در آنجا قرار بگیرند. جعبه تقسیم نیز اغلب از جنس فلز است تا بتواند از کانکتورها در برابر رطوبت، گرد و غبار یا حیوانات کوچک مراقبت کند.

نحوه نصب سیستم تلفن به سیم مخابرات به این صورت است که باید سیم مخابرات از بالا به کانکتور کروز متصل شود. از پایین ترمینال هم سیم تلفن داخل ساختمان متصل می‌شود تا به سمت هر یک از واحدهای ساختمان هدایت شوند. در داخل ترمینال‌های کروز می‌توانید 10 سیم زوج را متصل کنید. اولین نقطه اتصال به سیم مخابرات به عنوان «شانه کروز» شناخته‌می‌شود که در واقع نقطه شروع اتصال سیم‌های رانژه به ترمینال کروز هستند. شما باید سیم‌های رانژه را به شانه کروز متصل کنید. سپس به هر اندازه که بخواهید می‌توانید سیم تلفن به ترمینال‌ها متصل کنید. در همه کانکتورهای کروز تعداد سیم‌های رانژه یکسان نیست و در برخی محصولات به جای رانژه از تک زوج سیم استفاده شده‌است.

توجه کنید که سیم‌های تلفن دارای رنگ‌بندی هستند که باید بر اساس هر رنگ سیم‌ها به یکدیگر متصل شوند.

 

سیم کشی تلفن مخابرات

 

رفع اتصالی سیم کشی تلفن

اگر سیم کشی تلفن به شکل صحیح انجام نشود، ممکن است بعد از مدتی دچار اتصالی شود. به همین دلیل باید با بررسی سیم‌ها علت را پیدا و آن را برطرف کنید. به طور کلی مشکلات رایج در سیم کشی تلفن عبارتند از:

  • قطع شدن تلفن در همه واحدهای ساختمان: برای حل این مشکل باید کل سیستم سیم‌کشی قدیمی تلفن را تعویض کنید. گاهی مشکل از تمامی قسمت‌هاست و به تعمیرات اساسی نیاز دارد. پوسیده‌شدن عایق سیم یکی از این دلایل است که در نهایت باعث زخمی و قطع شدن سیم تلفن در برخی از نقاط ساختمان می‌شود.
  • قطع شدن تلفن در یک واحد: وقتی همه ساختمان به تلفن دسترسی دارند و فقط یکی از واحدها دچار مشکل می‌شود باید به سراغ جعبه تقسیم تلفن ساختمان بروید و جعبه اتصال مربوط به همان واحد را در اتاق مخابراتی پیدا کنید.

ممکن است به دلیل رعایت نشدن روش صحیح سیم کشی تلفن در این قسمت مشکلاتی ایجاد شده‌باشد که به راحتی می‌توانید آن را برطرف کنید.

در آخر

سیم کشی تلفن ساختمان با کمک تکنسین‌های ماهر انجام می‌شود. اما گاهی برخی از قسمت‌های مثل اتصال سیم تلفن به سیم مخابرات می‌تواند بدون نیاز به تکنسین برق و با کمک کانکتور برق انجام شود. در اینجا تلاش کردیم به تمام نکاتی که برای روش صحیح سیم کشی تلفن نیاز دارید، بپردازیم.

سپیدار رادمنش
سپیدار رادمنش

کلمات را به بازی می‌گیرم تا شما را با دنیایی از تجهیزات و اتصالات برق صنعتی در فروشگاه کانکتور سنتر آشنا کنم.

روش صحیح سیم کشی تلفن
فهرست مطالب
آخرین مطالب