جعبه تقسیم تلفن ساختمان

جعبه تقسیم تلفن ساختمان

در ساختمان سازی‌هایی که انجام می‌شود، معمولاً یک فرآیند بسیار حساس و مهم که صورت می‌گیرد همین سیم کشی برق ساختمان است. در واقع این سیم کشی‌ها تا ورودی ساختمان‌ها توسط شرکت‌های پیمانکار اداره برق انجام می‌گیرد؛ اما سیم کشی‌های داخلی توسط متخصصین با ابزارهای استاندارد و کیفیتی مناسب انجام می‌شود. یک بخش مهم در این سیم کشی‌ها جعبه تقسیم تلفن ساختمان است که به آن جعبه اتصال محفظه‌ای هم می‌گویند. این جعبه وظیفه دارد که اتصال سیم و کابل‌های تلفن که دارای جریان برق هستند، به‌خوبی محافظت کند. لازم است که برای جلوگیری از حوادثی همچون آتش سوزی و یا این که یک اتصالات قابل اطمینان و محکم ایجاد شود، از این مدل جعبه تقسیم برق استفاده کنند.

در صورت استفاده از اتصالات نیازی به راه اندازی کردن سیم از هر خروجی به صفحه اصلی سرویس نخواهد بود. زمانی که از این جعبه تقسیم‌ها برای هر اتصال الکتریکی در ساختمان‌ها استفاده شود، عیب‌یابی و مکان عیب به سرعت یافت می‌شود. در حالت کلی این جعبه‌های اتصال محفظه‌هایی هستند که معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند که دسترسی به سیم‌ها را بسیار راحت می‌کند. این جعبه تقسیم صنعتی برق باعث می‌شوند که سیم‌ها در برابر عوامل مختلف محیطی در امان باشند؛ در بسیاری از مواقع ممکن است که سیم کشی انجام شده در در معرض مواد خورنده یا مضر قرار بگیرد که با استفاده از این باکس‌ها تمام سیم و کابل‌ها در امان می‌مانند و آسیبی نمی‌بینند. دقت کنید که هر اتصالی که انجام می‌شود بایستی داخل این جعبه تقسیم برق قرار بگیرد تا به راحتی بتوان به اتصالات آن دسترسی داشت.

جعبه تقسیم تلفن

جنس جعبه تقسیم تلفن ساختمان

جعبه تقسیم‌هایی که ساخته می‌شوند، معمولاً با دو متریال فلز و پلاستیک ساخته می‌شوند که آن‌ها را با نام‌های مختلفی هم می‌شناسند. جعبه تقسیم تلفن ساختمان را معمولا در شکل‌های گوناگونی می‌سازند که هر کدام از آن‌ها سایزهای متنوعی دارند. گفتنی است که از این جعبه‌ها می‌توان که برای محافظت از چندین سیم استفاده نمود و با صفحه‌ای صاف جعبه را پوشاند که دیده نشود. برخی دیگر از این جعبه‌ها را معمولا برای کلید و پریزهای دیواری مورد استفاده قرار می‌دهند. جعبه‌های دیگری وجود دارد که برای آویز کردن لوازم سقفی کاربرد دارند. جعبه‌هایی هم هستند که اغلب برای ساخت و سازهای جدید استفاده می‌شوند که البته برای مقاوم‌سازی بیشتر طراحی شده‌اند. تمام جعبه تقسیم‌های ذکر شده می‌توانند که فلزی یا پلاستیکی تولید شوند و با توجه به شرایط مختلف آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.

افزودن یک جعبه اتصال یا جعبه تقسیم تلفن ساختمان

زمانی که بخواهید به آشپزخانه خود یک خروجی جدید را اضافه کنید و یا این که یک پنکه سقفی را نصب کنید و یا این که به گاراژ خود یک مدار اختصاصی جدید اضافه کنید و یا هر کار دیگری قطعا به یک جعبه اتصال احتیاج خواهید داشت. بسیاری از صاحب ساختمان‌ها معمولا خودشان این کار را انجام می‌دهند و یک جعبه اتصال را اضافه می‌کنند. در این چنین شرایطی توصیه می‌کنیم که بایستی برای انجام این کار حتما با یک متخصص برق صحبت کنید که برای شما این کار را انجام دهد. توجه کنید که زمان اضافه کردن جعبه اتصال اگر یک قدم اشتباه بردارید، ممکن است که خسارت‌های جبران ناپذیری را به‌وجود بیاورید که بسیار خطرناک خواهد بود. در واقع اگر باعث آتش سوزی الکتریکی بشود، به‌مرور متوجه خطرات آن خواهید شد. بنابراین برای انجام این کارها حتماً یک متخصص را خبر کنید.

جعبه تقسیم

اصول سیم کشی جعبه تقسیم تلفن ساختمان

وظیفه جعبه اتصال این است که اتصالات سیم را برای قطع کردن برق از یک منبع به چند خروجی انجام دهد. برای مثال ممکن است که جعبه تقسیم تلفن ساختمان دارای یک منبع تغذیه سیم باشد که به وسیله چندین سیم وصل شده باشد که در نهایت منجر به به تغذیه چندین چراغ مختلف می‌شود. طولی که برای جعبه‌های اتصال در نظر گرفته شده است معمولاً مابین ۲ ½ و ۳ ½ اینچ خواهد بود و تمام آن‌ها از پلاستیک سخت یا فلز ساخته می‌شوند.

عملکرد جعبه فلزی و پلاستیکی به این بستگی دارد که جعبه اتصال می‌تواند که وزن را تحمل کنید یا خیر. بسیاری از جعبه‌های فلزی که ساخته می‌شوند می‌تواند از لوازم روشنایی به‌خوبی پشتیبانی کنند. تفاوتی که بین جعبه‌ها دیده می‌شود این است که مراحل نصب آن‌ها متفاوت خواهد بود؛ در واقع جعبه تقسیم برق پلاستیکی معمولاً بسیار راحت‌تر و آسان‌تر از جعبه‌های فلزی نصب و اجراء می‌شوند. با این وجود جعبه تقسیم تلفن یک ساختمان به صورت استاندارد طراحی می‌شود و به منظور متصل کردن سیم‌های ساده می‌توان از نوع فلزی یا پلاستیکی آن استفاده کرد.

اتصالات سیم در جعبه‌های تقسیم

تمام اتصالات سیمی که صورت می‌گیرد بایستی که درون این جعبه اتصال ساختمان قرار بگیرند تا ساختمان بتواند که به‌خوبی کد الکتریکی را تأمین کند، هرچند که اتصالات از دست رفته می‌توانند در نهایت کار خطر آفرین باشند. هرگونه سیم کشی انجام شده‌ای که در معرض خطر باشد می‌تواند که بسیار خطر آفرین باشد؛ سیم‌هایی که در معرض خطر قرار داشته باشند یا این که حتی در معرض تصادف قرار بگیرند می‌توانند که نابود شوند. در حالت کلی لازم است بدانید که وجود این جعبه‌های اتصال برای سیم‌ها بسیار مفید است و در عین حال باعث می‌شوند که کاربر به راحتی محل اتصال سیم‌ها را پیدا کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد در جهت رفع آن بکوشد.

جعبه تقسیم پلاستیکی

نصب جعبه تقسیم تلفن ساختمان

توصیه بسیاری از متخصصین برق این است که به جای ضربه زدن به جعبه برق اتصال بایستی که از صفحه اصلی به جعبه، یک سیم جدید را بیاورید. این کار در جهت جلوگیری از ایجاد اضافه بار در مدار و یا این که مدار را در برابر آتش احتمالی الکتریکی محافظت می‌کند. زمانی که قصد اضافه کردن مداری به خانه قدیمی را دارید بایستی که از صفحه برق یک سیم جدید را خارج کنید.

زمانی که می‌خواهید این جعبه‌ها را خریداری کنید بهتر است که چند عدد را تهیه کنید چرا که برای هر جعبه اتصال سر پوشیده مثل بازرسی اتاق زیر شیروانی یا گاراژ ساختمان و… به آن‌ها احتیاج پیدا کنید. تکنسین‌های برقی اغلب این جعبه‌های اتصال را در محل‌هایی با ساختار قوی استفاده می‌کنند و آن‌ها را با گل‌میخ محکم می‌نمایند. بسیاری از این جعبه تقسیم‌ها مجهز به بال هستند که داخل یک سوراخ دیوار خشک جایگذاری می‌شوند. توجه کنید که بیشتر این جعبه‌ها به اندازه کافی برای پشتیبانی وسایل سنگین‌تر پایدار یا محکم نیستند. قبل از خرید آن‌ها مطئن شوید که ظرفیت ذکر شده برای جعبه با وزن وسیله‌ای که قرار است نصب شود، همخوانی داشته باشد.

نکات ایمنی هنگام کار با جعبه تقسیم تلفن ساختمان

در هنگام کار با جعبه تقسیم تلفن ساختمان لازم است که نکاتی را رعایت کنید. در واقع این نکات عبارت‌اند از:

🔶 قبل از این که با جعبه کار کنید بایستی برق مورد نظر را خاموش نمایید؛ لذا با داغ شدن سیم‌ها ممکن است خطراتی همچون برق گرفتگی را در پی داشته باشد.

🔶 بایستی که برای ورود سیم‌ها به جعبه یک مسیری را ایجاد کنید.

🔶 به منظور محکم کردن سیم کشی ورودی به جعبه حتماً از گیره کابل بهره ببرید و در نهایت با مهره‌های سیم، سیم‌های درون جعبه را ببندید.

🔶 برای پیچاندن سیم‌ها به‌هم می‌توانید قبل از اتصال مهره سیم با استفاده از انبردست آن‌ها را بسته‌ بندی کنید.

🔶 در نهایت کار لازم است که جعبه را به‌صورت ایمن با استفاده از سیم ارت، اتصال به زمین را انجام دهید.

🔶 اساساً این جعبه‌های تقسیم برق را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر تهیه و خریداری کنید.

جعبه تقسیم پلاستیکی تلفن

✍️ سخن نهایی

تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله «جعبه تقسیم تلفن ساختمان» همراهی نمودید.درصورت وجود هرگونه سؤال یا ابهام، کانکتور سنتر با آغوشی باز پاسخگوی شما خواهد بود؛ برای ما کامنت بگذارید.

جعبه تقسیم تلفن ساختمان
فهرست مطالب
آخرین مطالب