لوله فلکسیبل هوا

لوله فلکسیبل هوا

لوله فلکسیبل هوا یا کانال فلکسیبل هوا از برزنت ساخته شده و با الیاف و PVC فنر فولادی مقاوم روکش شده است. این لوله‌ها در قطرهای متفاوتی ساخته می‌شوند و گستره مقاومت دمایی از ۱۰- تا ۶۰+ سانتی گراد را دارند. طول آن‌ها نیز به طور معمول بین ۵ الی ۶ متر بسته بندی می‌شود. لوله فلکسیبل هوا یا همان کانال فلکسیبل هوا برای مصارف زیادی مانند تخلیه و مکش هوا با گرد و غبار سبک و استفاده در صنعت تهویه مطبوع در ساخت و سازهای مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل اهمیت ویژه‌‌ای دارد. ما نیز در این مقاله به بررسی لوله فلکسیبل هوا، کاربرد لوله فلکسیبل هوا، انواع لوله فلکسیبل هوا و مواردی از این قبیل خواهیم پرداخت.

لوله فلکسیبل هوا

لوله فلکسیبل هوا چیست؟

همان طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، لوله فلکسیبل هوا یا کانال فلکسیبل هوا از جنس برزنت ساخته شده است و با الیاف PVC و فنرهای فولادی مقاوم روکش شده است. این لوله‌ها در قطرهای متفاوتی مانند ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۵۵، و ۶۰ سانتی گراد ساخته می‌شوند و تحمل گستره دمایی از ۱۰- تا ۶۰+ سانتی گراد را دارند. این لوله‌ها در بسته بندی‌های به طول ۵ الی ۶ متر تولید و عرضه می‌شود و برای مصارف زیادی مانند تخلیه و مکش هوا گرد و غبار دار و استفاده در صنایع تهویه مطبوع در ساخت و سازهای مختلف مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله فلکسبیل هوای برزنتی مزیت‌های زیادی دارد، از جمله این که دارای استحکام کششی بالا می‌باشد، انعطاف پذیری بسیار بالایی در هنگام نصب دارد، در برابر ارتعاشات مقاومت خوبی نشان می‌دهد و وزن آن بسیار سبک است.

این ویژگی‌های شاخص و منحصر به فرد لوله فلکسیبل هوا موجب شده است که این لوله‌ها در صنایع مختلف به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند. کانال فلکسیبل هوا هم چنین در برابر اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد، هنگام استفاده انعطاف پذیری خوبی دارد، در برابر رطوبت، حرارت و صوت نیز عایق خوبی محسوب می‌شود، نصب سریع و آسان آن در کنار قابلیت فشردگی بالا در هنگام حمل و نقل و برای بسته بندی، موجب استفاده زیاد آن‌ها در صنایع شده است.

کاربرد لوله فلکسیبل هوا

کاربرد لوله فلکسیبل هوا

لوله فلکسیبل هوا دارای کاربردهای بسیار زیادی است که در صنایع مختلف حائز اهمیت است، اما به طور کلی در زیر برخی از کاربردهای معمول و رایج این نوع از لوله‌ها را عنوان می‌کنیم که عبارت‌‌اند از:

◀️ استفاده در صنایع تهویه مطبوع

◀️ برای پروژه‌های تجاری، مسکونی و اداری و غیره

◀️ تخلیه و مکش هوای دارای گرد و غبارهای سبک

◀️ سیستم‌های مکش هوا

◀️ سیستم‌های دمش هوا

◀️ سیستم‌های مکندگی

◀️ سیستم‌های دمندگی

◀️ امکان استفاده در پروژه‌های صنعتی

◀️ سیستم‌های تهویه تجاری و مسکونی

◀️ سیستم‌های رفت هوا یا سیستم‌های دمنده

◀️ سیستم‌های برگشت هوا یا سیستم‌های مکنده

◀️ امکان استفاده در صنایع مختلف چوبی برای جمع آوری ذرات و غبار چوب

◀️ امکان استفاده در محیط‌های مختلف بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های تمیز و…

◀️ امکان استفاده برای تخلیه و انتقال مواد ساینده مانند گرد و غبار، گرانول، پودر، ذرات چوب و غیره

◀️ امکان استفاده کردن به عنوان لوله خرطومی مکنده در وسایلی مانند جاروبرقی‌ها

◀️ امکان استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع جهت مکش و انتقال مایعات

◀️ جهت مکش، انتقال و تخلیه کردن آلاینده و دود

◀️ جهت تخلیه بخارهای خورنده و داغ 

◀️ استفاده در هودها در منازل مسکونی

◀️ امکان استفاده برای سیستم‌های انتقالی هواهای گرم برای تهویه هوای مطبوع منازل و حتی در پروژه‌های تجاری

◀️ امکان استفاده در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی برای تهویه مطبوع

◀️ استفاده کردن در صنایع مختلف زیرزمینی و معدنی 

◀️ استفاده کردن در صنایع مختلف خودروسازی و هوا _ فضا جهت مکش و تخلیه بخارات گازی

◀️ جهت مکش و تخلیه هوای الیاف و هوای غبارآلود

◀️ جهت تخلیه کردن هوا با دماهای بسیار بالا

◀️ جهت تخلیه بخارهای گازی با دماهای بسیار بالا

انواع لوله فلکسیبل هوا

انواع لوله فلکسیبل هوا

لوله‌های فلکسیبل هوا با توجه به استفاده گسترده به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام برای کار به خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع این نوع از لوله‌ها عبارت‌‌اند از:

لوله فلکسیبل هوا برزنتی 

این نوع از لوله‌ها از جنس برزنت ساخته شده است و توسط الیاف پلی استر، PVC و فنر فولادی مقاوم روکش شده است. این لوله‌ها در قطر‌های مختلفی مانند ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۵۵، و ۶۰ سانتی متر تولید می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی دارند. لوله فلکسیبل هوای برزنتی برای مصارف زیادی مانند مکش و تخلیه هوا و صنعت تهویه مطبوع به کار می‌رود و مزیت‌های زیادی مانند انعطاف پذیری بالا، استحکام کششی بالا و وزن سبکی می‌باشد.

لوله فلکسیبل هوا کومبی

لوله فلکسیبل هوا کومبی 

لوله فلکسیبل هوای کومبی از فویل آلومینیوم ساخته و با روکش پلی استر تقویت شده است. قسمت بیرونی آن نیز از PVC تشکیل شده که توسط فنر فولادی حالت گرد به خود گرفته است. این لوله نیز در قطرهای مختلف ۱۰-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵-۴۰ سانتی متر خالی ساخته می‌شود و مقاومت دمایی بالایی بین ۲۰- تا ۱۰۰+ سانتی گراد دارد. طول شاخه‌های بسته بندی شده نیز به طور معمول ۱۰ متر است. این لوله در سیستم‌های مکش هوا و دمش هوا کاربرد گسترده دارد و مزیت‌های مختلفی مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت، صوت و حرارت، انعطاف پذیری و استحکام، طول عمر بالا، نصب آسان و سریع و قابلیت فشردگی بسیار بالا در هنگام حمل و نقل و بسته بندی می‌باشد. علاوه بر مواردی که در بالا یاد کردیم، لوله فلکسیبل هوا یا کانال فلکسیبل هوا دارای انواع دیگری نیز می‌باشد که در زیر به چند نمونه از آن‌ها نیز می‌پردازیم.

لوله فلکسیبل هوا فویلی آلومینیومی 

این لوله‌ها همان طور که از نام شان پیداست، از فویل آلومینیوم در سه لایه ساخته شده‌‌اند که به صورت لیمینت
شده در سطح بیرونی و داخلی می‌باشد و با یک لایه فنر فولادی شکل گرفته است. این لوله‌ها نیز در سایزهای ۱۰-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵-۴۰ و ۴۵ تولید می‌شوند و تحمل دمای بین ۲۰- تا ۱۱۰+ را دارند و به صورت ۱۰ متری بسته بندی می‌شوند. این لوله‌ها برای سیستم‌های دمندگی و مکندگی کاربرد گسترده‌‌ای دارند و مزیت‌های مختلفی مانند انعطاف پذیری بالا، قابلیت فشردگی بالا برای حمل و نقل و بسته بندی، مقاومت بالا در برابر خوردگی و رطوبت، نصب آسان و راحت، مقاومت در برابر شعله و قیمت‌های پایین و مقرون به صرفه می‌باشند.

لوله فلکسیبل هوا عایق دار

لوله فلکسیبل هوا عایق دار

این نوع از لوله‌ها از سه لایه بیرونی، میانی و داخلی تشکیل شده‌‌اند که لایه داخلی آن از جنس آلومینیوم لیمینت شده، لایه میانی از فوم پلی استر که به عنوان عایق حرارتی و صوتی عمل می‌کند و لایه بیرونی نیز از جنس PVC با فنر فولادی ساخته شده است. این نوع از لوله‌ها دارای قطر بین ۱۰-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵و ۴۰ سانتی متر می‌باشد و تحمل دمایی بین ۲۰- تا ۱۰۰+ را دارند و به صورت ۶ متری بسته بندی می‌شوند و به فروش می‌رسند. لوله فلکسیبل هوای عایق دار در سیستم‌های مختلف اگزوسیت و مکش، سیستم‌های تهویه واحدهای تجاری و مسکونی و در پروژه‌های صنعتی کاربرد دارد. مزیت‌های مختلفی مانند عایق دار بودن، ساختار متوازن، یکنواخت و به هم پیوسته لوله، وزن سبک، مقاومت بالا در برابر حرارت، ضخامت‌های متوسط و انعطاف پذیری بالا در محیط‌های مختلف را دارا می‌باشد. لوله فلکسیبل هوا یا کانال فلکسیبل هوا، دارای انواع مختلف و گسترده‌‌ای است که برخی دیگر از آن‌ها نیز عبارت هستند از:

لوله فلکسیبل هوا با عایق الاستومری 

این نوع از لوله فلکسیبل‌ها به علت توانایی بالا برای تهویه مطبوع توانسته است رضایت مشتریان را به خود جذب کند. لوله فلکسیبل هوای با عایق الاستومری مورد تأیید مراکز مختلف تحقیقاتی در حوزه مسکن و شهرسازی و دارای استاندارد ایران و بسیاری از سازمان‌های دیگر است. این لوله از عایق الاستومری با سه لایه بیرونی، میانی و درونی ساخته شده است که دو لایه بیرونی و درونی آن از فویل آلومینیومی لیمینت شده و لایه میانی آن به وسیله فنر فولادی حالت گرد و واحد به خود گرفته است. این لوله‌ها در قطرهای ۱۰-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵-۴۰ تولید و به صورت بسته بندی‌های ۶ متری به فروش می‌رسند. گستره دمای قابل تحمل آن‌ها نیز از ۳۰- الی ۱۱۰+ درجه سانتی گراد می‌باشد.

این نوع از لوله‌ها دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که برخی از آن‌ها عبارت هستند از؛ عایق حرارتی و صوتی بالا که موجب شده است در برابر برودت و هم چنین صدای زوزه هوا مقاومت خوبی از خود نشان دهد. هم چنین این نوع از لوله‌ها عوارض بسیار کم و محدودی برای محیط زیست دارند و در آن‌ها از پشم شیشه استفاده نشده است. حجم و وزن کم و در اصطلاح کم جا بودن و سبک بودن، قابلیت استفاده از آن را در سقف‌های کاذب و محیط‌های دارای حجم و ارتفاع کم امکان پذیر کرده است. چند لایه بودن و منسجم و یکپارچه بودن آن نیز از مزیت‌های دیگر آن محسوب می‌شود. انعطاف پذیری بسیار بالا و وزن سبک، یکنواختی در ساختار، مقاومت در برابر آسیب دیدگی و خوردگی، مقاومت در برابر گرد و غبار، رطوبت، نم و دیگر آلاینده‌ها، مقاومت در برابر حرارت، شعله آتش و حریق، مقاومت در برابر فشارهای موجود داخل لوله و امکان نصب ساده از دیگر مزیت‌های این نوع از لوله‌ها می‌باشد.

لوله فلکسیبل هوا PVC شفاف 

لوله فلکسیبل هوا PVC شفاف 

همان طور که از نام آن پیداست، این نوع از لوله‌ها از PVC نرم و تقویت شده به وسیله فنر فولادی ساخته شده است. این لوله‌ها دارای ساختاری متواضع، مستحکم و شفاف هستند که کاربردهای بسیار مختلفی نیز مانند تهویه مطبوع، به عنوان مکنده براده‌های چوب و آلاینده‌های مختلف صنعتی می‌باشد. این لوله‌ها قدرت بسیار بالایی برای دمندگی و مکندگی دارند و هم چنین امکان تقویت ضخامت و ارتقاء قطر فنر در آن وجود دارد.

لوله فلکسیبل هوای PVC شفاف از قطر ۳ تا ۹۰ سانتی متر تولید و به صورت بسته بندی‌های ۶ متری عرضه می‌شود. تحمل حرارت دمایی بین ۲۰- تا ۸۰+ را به صورت دائم و بین ۲۰- تا ۱۰۰+ را به صورت غیر دائم دارد. به این نکته نیز توجه کنید که این لوله‌ها هم به صورت شفاف و هم به صورت مشکی رنگ تولید می‌شوند. و در مکان‌های مختلفی برای سیستم‌های دمنده و مکنده، برای تهویه هوا، استفاده در صنایع مختلف چوبی برای جمع آوری ذرات گرد و غبار چوب، استفاده در محیط‌های بیمارستان‌ها، آزمایشگاهی، اتاق‌های تمیز و جهت انتقال مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله فلکسیبل هوای PVC شفاف، مزیت‌های بسیار زیادی نیز مانند مقاومت در برابر تأثیرات مختلف شیمیایی و در محیط‌های مختلف آزمایشگاهی، انعطاف پذیری بالا، وزن سبک و کم، قابلیت تقویت قطر فنر فولادی و ضخامت بدنه برای کاربردهای مختلف، امکان متصل شدن لوله فلکسیبل به زمین برای تخلیه الکتریسیته را دارد.

لوله فلکسیبل هوا ضد سایش PU

لوله فلکسیبل هوای ضد سایش PU از پلی اورتان نرم ساخته و به وسیله فنر فولادی تقویت شده است. این لوله‌ها استحکام بسیار بالایی دارند، به طوری که حتی از لوله فلکسیبل هوای PVC شفاف نیز مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر هستند و در صنایع مختلف چوبی و حتی برای صنایع کشاورزی برای مکش غبار و ذرات چوب و به عنوان مکنده و کاهنده حبوبات، گندم و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سطح داخلی این نوع از لوله‌ها نسبت به لوله‌های فلزی فلکسیبل PVC شفاف، کم اصطکاک‌تر و صاف‌تر است. از دیگر مزیت‌های آن قوت بالاتر نسبت به لوله‌های فلکسیبل PVC شفاف است. لوله فلکسیبل هوای ضد سایش PU مزیت‌های دیگری مانند مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، کشش و انعطاف پذیری بسیار بالا، مقاومت در برابر پارگی و انفصال و امکان تولید با ضخامت‌های مختلف را دارد و در صنایع مختلفی برای تخلیه و انتقال مواد ساینده مانند گرد و غبار، گرانول، ذرات چوب و پودر، استفاده به عنوان لوله خرطومی در مکنده‌های وسایل مختلفی مانند جاروبرقی‌ها، استفاده به عنوان سیستم‌های تهویه مطبوع در ساخت و سازهای تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله فلکسیبل هوا
فهرست مطالب
آخرین مطالب