نصب جعبه تقسیم برق ساختمان

نصب جعبه تقسیم برق ساختمان

نصب جعبه تقسیم: در سیستم برق‌کشی هر ساختمانی از جعبه تقسیم بایستی که وجود داشته باشد. جعبه تقسیم برق معمولاً به شکل توکار یا روکار نصب می‌شوند که هر کدام از آن‌ها با متریال‌هایی همچون پلاستیک، آلومینیوم، استیل، فلز، گالوانیزه طراحی و تولید می‌شوند. در سیستم برق‌کشی ساختمان‌ها لازم است که در برخی موارد انشعاب گیری انجام شود؛ به همین دلیل از این باکس‌ها برای کاربردهای مختلف استفاده می‌کنند.

زمانی که می‌خواهید برق‌ کشی ساختمان را انجام دهید بایستی که از یک متخصص کمک بگیرید و اگر خودتان اطلاعات و شناختی راجع به آن ندارید به هیچ عنوان دست به‌کار نشوید؛ چرا که چرا که در صورت انجام کوچک‌ترین اشتباه خطرات جانی و مالی و صدمات زیادی دامن‌گیر شما می‌شود؛ بنابراین جانب احتیاط را رعایت کنید. یکی از اصلی‌ترین اجزای برق‌ کشی برای هر ساختمان، همین جعبه تقسیم صنعتی برق است که لازم است در هر ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.

جعبه تقسیم برق ساختمان

کاربرد جعبه تقسیم برق

این باکس یک جایگاهی است که برای انشعاب گیری سیم‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حقیقت می‌توان گفت که یکی از پراستفاده‌ترین محصولات سیم کشی ساختمان‌ها است. این جعبه‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارند به همین دلیل در کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال می‌توان موارد زیر را نام برد:

🔶 وجود این جعبه باعث می‌شود که افراد با سیم‌های برقی در ساختمان تماس نداشته باشند.

🔶 وجود این جعبه‌ها باعث می‌شود که سیم و کابل‌ها از گرد و غبار، روغن، رطوبت و… در امان بمانند.

🔶 با استفاده از این جعبه‌ها تمام سیم‌ها از آسیب‌های بیرونی همچون حیوانات جونده در امان خواهند ماند.

🔶 اگر در سیم کشی برق ساختمان مشکلی به‌وجود بیاید و به بررسی مجدد نیاز باشد با استفاده از این باکس‌ها دسترسی به سیم‌ها راحت‌تر خواهد بود؛ البته که نحوه چیدن سیم‌ها هم به‌خوبی قابل مدیریت خواهد بود.

🔶 وجود این جعبه از سیم و کابل‌ها در برابر آب و رطوبت محافظت می‌کند و حتی الامکان از آتش سوزی حاصل از اتصالی برق جلوگیری می‌کند.

🔶 انشعاب گیری از سیم‌های مختلف با استفاده از این باکس‌ها بسیار راحت خواهد بود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

روش استفاده از جعبه تقسیم ساختمان

مرحله نصب جعبه تقسیم

برای نصب جعبه تقسیم برق ساختمان بایستی که یک سری مراحل با رعایت اصول و استاندارد طی شود. زمانی یک برق‌کشی ساختمان درست و اصولی انجام می‌شود که تمام قوانین و استانداردهای لازم رعایت شود و مراحل نصب این باکس‌ها بایستی که به‌درستی انجام شود؛ در ادامه مراحل نصب را شرح می‌دهیم:

قطع برق و تست سیم‌ها

برای این که یک جعبه تقسیم را نصب کنید، لازم است که در وهله اول کار جریان برق قطع شود. در حقیقت جریان برق سیم‌هایی که قرار است با آن‌ها کار شود بایستی قطع شود؛ این کار از طریق سوئیچ مربوطه انجام می‌شود؛ یعنی سوئیچ مربوطه را پیدا کنید و برق سیم‌ها را قطع کنید. در نهایت لازم است که مطمئن شوید هیچگونه ولتاژی داخل سیم‌ها جریان ندارد.

حذفی را برای جعبه تقسیم فلزی بردارید!

اگر جعبه تقسیمی که قرار است نصب کنید با متریال فلزی ساخته شده است، معمولاً که به جای هر سیم ورودی در جعبه تقسیم، یک عدد حذفی دیده می‌شود. در این مرحله از کار لازم است که توسط ابزارهایی مثل چکش و پیچ‌گوشتی حذفی‌ها را جعبه تقسیم جدا کرده و در نهایت کار با استفاده از انبردست حذفی‌ها را بردرید.

جعبه تقسیم برق

وصل کردن گیره به هر کابل

بسیاری از جعبه تقسیم‌ها برای سیم‌ها بست کابل ندارند، اگر که شما از این چنین جعبه تقسیمی استفاده می‌کنید که برای سیم‌ها هیچ مدل بست کابلی ندارند، بایستی که به هر سیم یک گیره کابل وصل کنید، اما این که از چه مدل گیره‌ای استفاده کنید؟ پیشنهاد می‌کنم از گیره قفل‌دار بهره بگیرید.

سوار کردن جعبه

در این وهله لازم است که سیم‌های مدار که روی آن‌ها کار انجام می‌دهید را جدا نمایید. حال بایستی که جعبه تقسیم را روی دیوار یا بدنه‌ای که قرار است روی آن نصب شود، با استفاده از پیچ ببندید؛ البته بایستی که در این وهله از کار سیم‌های موجود کمی شل بسته شوند، در این صورت فضای کافی برای سوار شدن باکس برقی فراهم می‌شود.

جعبه تقسیم

محکم کردن سیم‌ها

برای سفت و محکم کردن سیم‌ها باید پیچ‌های روی گیره مربوط به جعبه تقسیم را ببندید. توجه کنید که در این وهله از کار نباید که کابل‌ها بیشتر از حد سفت و محکم شوند، چرا که ممکن است به آن‌ها صدمه برسد و ایمنی به خطر بیافتد. اگر از جعبه تقسیم پلاستیکی استفاده می‌کنید، معمولاً مجهز به فنرهایی هستند که نیازی به بستن پیچ روی کابل ندارد. توصیه می‌کنیم برای این که سیم‌ها زخمی نشوند، یا این که قطع نشوند از گلندهای پلاستیکی یا گلندهای فلزی در خروجی و ورودی جعبه تقسیم‌ها استفاده کنید.

متصل کردن سیم‌ها

می‌توانید که توسط رابط‌ها سیم‌ها را به‌هم متصل کنید. برای متصل کردن سیم‌ها می‌توانید از راهنمایی تولید کننده‌ها استفاده نمایید. در ابتدای کار باید سیم‌های لخت شده مسی را به‌هم وصل کنید. اگر از باکس فلزی استفاده می‌کنید یک پیگتیل به اتصال زمین اضافه نمایید. سیم‌های خنثی را به‌هم متصل کنید. در واقع پس از آن از طریق رابط‌ها استاندارد تهیه شده سیم‌های گرم شده را به‌هم وصل کنید. سیم‌های قرمز موجود در مدار را به‌هم وصل کنید. در نهایت کار به آرامی سیم‌ها را بکشید تا مطمئن شوید که اتصالات محکم هستند.

سیم کشی کنتور فیوز

تکمیل فرآیند نصب

در وهله آخر سیم‌ها را با دقت بالا داخل جعبه ببندید، و درپوش جعبه را نصب نمایید؛ البته برای سفت کردن جعبه تقسیم برق از دو پیچ استفاده کنید و جریان برق را وصل کنید.

✍️ سخن نهایی

تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله «نصب جعبه تقسیم» همراهی نمودید؛ درصورت وجود هرگون سؤال می‌توانید از طریق کامنت با کانکتور سنتر در ارتباط باشید.

نصب جعبه تقسیم برق ساختمان
فهرست مطالب
آخرین مطالب