فروشگاه کانکتور سنتر دفتر فروش SBT

کانکتور سنتر دفتر فروش محصولات SBT

جانکشن باکس

جعبه تقسیم چیست؟

جعبه تقسیم، که با نام‌های جانکشن باکس، جعبه الکترونیکی یا جعبه ترمینال نیز شناخته می‌شود؛ جایگاهی برای اتصالات برقی می‌باشد. اتصالات سیستم‌های الکترونیکی ممکن است به صورت مستقیم سربه‌سر یا از طریق ترمینال باشد؛ جهت افزایش ایمنی و محافظت از این اتصالات در برابر شرایط مختلف محیطی از جمله رطوبت و دمای بالا و گردوغبار، نیاز است آن‌ها را درون محفظه‌ای بسته قرار دهیم. در واقع جعبه تقسیم صنعتی، جعبه‌ای است که از انشعاب‌های الکتریکی در سیستم‌های برقی مکان‌هایی مثل خانه‌ها، ساختمان‌ها و کارخانه‌ها محافظت می‌کند. هدف از استفاده از جعبه‌های تقسیم علاوه بر محافظت از اتصالات برقی، در معرض دید قرار نداشتن آن‌ها می‌باشد و همچنین از سلامت افراد در برابر خطرات برق‌گرفتگی محافظت به عمل می‌آورد. سیم‌ها به صورت کابل یا لوله‌های برقی وارد جعبه تقسیم شده و از آن‌ها انشعاب گرفته و در کل ساختمان پخش می‌شود.

کاربردهای جعبه تقسیم

از مهمترین کاربردهای جانکشن باکس یا همان جعبه تقسیم می‌توان به سازماندهی موثر برق‌کشی‌ها اشاره کرد؛ با کمک این جعبه می‌توان نظم خوبی به سیم‌ها داده و از در معرض دید قرار گرفتن آن‌ها جلوگیری کنیم. نصب و جایگذاری صحیح جعبه تقسیم، مانع انتشار و انتقال آتش به سیم‌های برق شده و همچنین از آن‌ها در برابر سایر عوامل خارجی از جمله؛ جانوران کوچک، رطوبت و گردوغبار نیز محافظت خواهد کرد. قرارگیری سیم‌کشی‌ها درون جعبه تقسیم مانع تماس مستقیم افراد با آن‌ها و در نتیجه باعث حفظ جان آن‌ها می‌شود.

دلایل استفاده از جعبه تقسیم برق ساختمان

دلایل مختلفی برای استفاده از این جعبه‌ها وجود دارد که در این‌جا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

🔹 آرایش سازمان‌یافته سیم‌ها درون این جعبه‌ها کار را برای برق‌کاران بسیار راحت می‌کند.
🔹 از آسیب دیدن سیم‌ها توسط جوندگان کوچکی مثل موش‌ها جلوگیری می‌کند.
🔹 نقشه‌های الکتریکی ساختمان را به چندین واحد سازمان‌دهی می‌کند.
🔹 جعبه‌های تقسیم بزرگ می‌توانند محافظ تغییر ولتاژ کل خانه را دارا باشند.

جعبه تقسیم چیست

انواع جعبه تقسیم از لحاظ جنس بدنه

جعبه‌های تقسیم از لحاظ جنس بدنه انواع مختلفی دارند. پس انتخاب جعبه تقسیم متناسب با کاربردی مدنظرمان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین توجه به خواسته‌ها، نیازها و خدماتی که از جعبه تقسیم انتظار داریم به ما ارائه دهد، در انتخاب آن تاثیر بسزایی دارد. برای مثال در مکان‌هایی که در معرض رطوبت بالا یا اسیدها قرار دارند؛ جعبه‌هایی با بدنه پلاستیکی پیشنهاد می‌شود و نمی‌توان از جعبه‌های گالوانیزه یا آلومینیومی استفاده کرد. در ادامه به معرفی انواع جنس بدنه جعبه‌ها و موارد استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

💥 خرید گلند فلکسیبل با تخفیف استثنائی 💥

تماس با کانکتورسنتر :  ۰۹۱۲۹۲۹۵۴۲۶📞 

جعبه تقسیم فلزی

به طور کلی جعبه تقسیم‌های فلزی در مقایسه با جعبه‌های پلاستیکی از مقاومت بیشتری در برابر حرارت و اشعه ماورابنفش برخوردارند. اما نسبت به جعبه‌های پلاستیکی، سنگین‌تر و گران‌تر هستند و از همه مهم‌تر رسانا اند؛ بنابراین حتما باید با زمین اتصال داشته باشند.  سه نوع اصلی جعبه تقسیم فلزی در بازار وجود دارد که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

جعبه تقسیم فلزی

جعبه تقسیم آلومینیومی

این جعبه تقسیم به دلیل ساخته شدن از آلیاژ آلومینیوم از استحکام بالایی برخوردار است و بیشتر برای کاربردهای اتوماسیون صنعتی و مهندسی مکانیک کاربرد دارد. به دلیل تحمل فشار بالا که از ویژگی‌های مهم این جعبه تقسیم محسوب می‌شود، قابلیت استفاده در ریل‌های راه‌آهن و تونل‌ها را دارد. همچنین این ویژگی، باعث سالم ماندن اتصالات درون آن در برابر گرما، سرما و گردوغبار خواهد شد. به طور کلی این جعبه تقسیم در شرایط محیطی سخت از جمله بنادر، کشتی‌سازی، کشاورزی بسیار کارآمد است.

 

جعبه تقسیم آلومینیومی

جعبه تقسیم گالوانیزه

گالوانیزه بودن بدنه‌ی این جعبه‌ها موجب آن گردیده که اتصالات داخلی در برابر آسیب‌هایی همچون خوردگی، گرمای شدید و زنگ‌زدگی مصون گردند به همین علت این جعبه‌ها بهترین انتخاب برای استفاده در محیط‌های باز می‌باشند. این جعبه به دو صورت گالوانیزه سرد و گرم تولید می‌شوند و یک لایه نازک از روی، سطح فلز اصلی را پوشش می‌دهد.

جعبه تقسیم گالوانیزه

جعبه تقسیم استیل ضدزنگ

مهمترین ویژگی که در مورد این جانکشن باکس وجود دارد، سختی و استحکام بالای آن است و همانطور که از اسمش پیداست در برابر زنگ‌زدگی و اشعه‌ی UV مقاومت بالایی دارد. سنگینی و قیمت بالای این جعبه تقسیم‌ها بزرگترین ایراد آن محسوب می‌شود. پس لازم است قبل از استفاده، با توجه به نوع کاربری خود، ارزیابی کنیم؛ آیا مزایای آن ارزش هزینه بالا را دارد یا خیر.

جعبه تقسیم استیل ضدزنگ

👈 خرید جعبه تقسیم با بهترین کیفیت 👉

📌 جعبه تقسیم گالوانیزه  📌 جعبه تقسیم آلومینیومی   

جعبه تقسیم پلاستیکی (ABS)

ویژگی‌های منحصربه فرد جعبه تقسیم‌های پلاستیکی، آن‌ها را جز پرکاربردترین و محبوب‌ترین جعبه‌ها گردانیده است؛ که در محیط‌ها و مکان‌های مختلفی قابل استفاده می‌باشد. از جمله ویژگی‌های جعبه تقسیم ABS می‌توان به مقاومت بالای مکانیکی و ضدضربه بودن، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، عایق الکرونیکی و حرارتی، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر نور خورشید و گردوغبار اشاره کرد. به طور کلی استحکام بالا و قیمت مناسب این جعبه‌ها درکنار ویژگی‌های فوق‌الذکر باعث محبوبیت بیش از حد این نوع جعبه شده است.

جعبه تقسیم پلاستیکی (ABS)

مجموعه کانکتور سنتر نماینده رسمی فروش محصولات برند الکتروپرشین سپاهان

جعبه تقسیم پلاستیکی (PVC)

جعبه تقسیم PVC از جعبه تقسیم‌های نارسانا است پس نیازی به اتصال با زمین ندارند؛ زیرا جریان برق را هدایت نمی‌کنند. این جعبه‌ها ویژگی‌های مثبتی از جمله سبکی، ارزانی و مقاومت بالا را دارا می‌باشند. علاوه بر این موارد نصب و کارکردن با آن‌ها بسیار ساده است و تنها با ایجاد سوراخ‌هایی در پشت یا طرفین می‌توانید آن‌ها را به محل موردنظر منگنه کنید.

جعبه تقسیم پلاستیکی (PVC)

جعبه تقسیم فایبرگلاس

فایبرگلاس را با عنوان پلاستیک تقویت شده با فیبر یا پلاستیک تقویت شده با شیشه نیز می‌شناسند به همین خاطر به این جعبه تقسیم، جعبه تقسیم GRB نیز گفته می‌شود. از مهترین ویژگی‌های این جعبه میتوان به مقاومت در برابر مواد شیمیایی، اسیدهای معدنی، اکساینده‌ها و موادکاهنده، آب دریاها، روغن‌ها و گریس‌ها، محلول‌های اسیدی و برخی از انواع الکل‌ها اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت جعبه تقسیم فایبرگلاس حد وسطی بین جعبه تقسیم فلزی و پلاستیکی می‌باشد.

جعبه تقسیم فایبرگلاس

جعبه تقسیم پلی‌کربنات

این نوع جعبه بهترین انتخاب برای مکان‌های مرطوب و فضاهای باز می‌باشد. از پلی‌کربنات در صنعت ساختمانی و آزمایشگاهی، به عنوان جایگزینی برای شیشه و پلاستیک استفاده می‌کنند. جعبه تقسیم‌های پلی‌کربنات دارای درب‌های شفافی هستند که مقاومت بالایی در برابر تغییر شکل، تغییر رنگ و ضربه دارند؛ همچنین خطرات برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی را کاهش می‌دهند. بیشتر از این جانکشن باکس به عنوان تابلو برق جهت مونتاژ مدارات الکتریکی قدرت یا فرمان استفاده می‌کنند.

جعبه تقسیم پلی‌کربنات

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *