لوله فلکسیبل

لوله فلکسیبل

بیش از هر چیزی لازم است به این نکته جهت آگاهی بیشتر شما اشاره داشته باشیم که امروزه استفاده از کابل‌ها و سیم‌های مخصوص، جهت ساختن ساختمان و همچنین راه اندازی پروژه‌های عمرانی از اهمیت بسیار بالا و ویژه‌ای برخوردار بوده و لازم است هر یک از آن‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و برخی از آسیب‌های جدی به همراه داشته باشند، پس با توجه به این موضوع نیز لازم است که حتماً ابزارآلات مخصوص این کار مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین ابزار آلاتی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای مزیت‌های بسیار خاص و ویژه‌ای نیز است، لوله‌ فلکسیبل یا همان لوله فلکسی است. در اینجا امکان دارد برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آمده باشد که اصلاً لوله فلکسیبل چیست و چه کاربردی در ساختمان‌ سازی یا حتی سایر پروژه‌های عمرانی به همراه دارد سعی می‌کنیم پاسخ‌های مناسبی نیز برای این سوال‌ها بیان کنیم.

لازم به ذکر است پیش از آن که به توضیح این موضوع بپردازیم که لوله‌های فلکسیبل چیست، این نکته را بیان کنیم که نام دیگر آن‌ها لوله‌های خرطومی فلزی است و به طور کلی یک نوع کانال فلزی با سطح مقطع گرد هستند که از این نوع لوله‌ها معمولاً برای یک سری سیم‌های خاص به کار گرفته می‌شود و آن‌ها را در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌دهند یا به صورت ساده‌تر باید اینگونه بیان کنیم که لوله‌های فلکسیبل نوعی لوله بلند و انعطاف‌پذیر و دارای وزن سبکی هستند که مانع از هرگونه آسیب رسیدن به کابل‌ها خواهند شد.

معمولاً سعی می‌شود این نوع لوله‌ها را به رنگ مشکی تولید کنند؛ البته در برخی موارد نیز رنگ سفید آن موجود است، اما از جمله موارد مورد استفاده از لوله فلکسیبل عبارت‌اند از استفاده در تأسیسات الکتریکی که محیط مرطوب یا حتی گرد و غبار به همراه دارد، در سیستم‌های روشنایی نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند، برای تابلوهای برق نیز بسیار مهم و ضروری به عنوان یک محافظ فیبر نوری نیز می‌تواند عمل کند، از جمله موارد مهم دیگر در سیستم تهویه مطبوع خطوط انتقال داده، استفاده در کف و همچنین سقف‌های کاذب و مهمترین استفاده را نیز در کابل کشی‌های مربوط به دوربین مداربسته به همراه دارد.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده انواع گلند فلکسیبل

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

 لوله فلکسیبل روکشدار

انواع مختلف لوله فلکسیبل

از جمله انواع مختلف این لوله‌ها عبارت‌اند از:

۱. لوله فلکسیبل روکش دار: در ساخت این لوله عموماً روکش پلاستیکی PVC مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل در نصب دوربین‌های مدار بسته گزینه مناسبی در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است قیمت مناسب، حفاظت در مقابل رطوبت و آب از مزیت‌های مهم این محصول به شمار می‌آیند.

۲. لوله فلکسیبل بدون روکش: در ساخت این محصول از روکش PVC استفاده نمی‌شود؛ به همین دلیل در مقابل صدمه‌های بیرونی مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت این نوع لوله عموماً در محیط‌های داخلی به کار گرفته می‌شود. در نظر داشته باشید لوله‌های فلکسیبل در سایز و اندازه‌های متفاوتی تولید و عرضه شده و عموماً توسط قطر مقطعی سنجیده می‌شود. به این نکته توجه فرمایید که سایز لوله فلکسی را متناسب با نوع پروژه، اندازه و وزن کابل انتخاب کرده و به منظور بستن لوله‌ها به دیوار از بست‌های مناسب و متناسب با سایز لوله استفاده نمایید.

لوله‌های خرطومی فلکسیبل

این لوله‌ها نیز دارای انواع مختلفی همچون پلاستیکی، ساده، شیلد دار و غیره است که در ادامه سعی می‌کنیم از آن‌ها نام ببریم و توضیحاتی را نیز در رابطه با آن بیان کنیم.

لوله‌های خرطومی فلکسیبل از جنس پلاستیکی که جنس این لوله‌ها از پلاستیک بوده و سعی می‌شود که بیشتر در مواردی همچون تابلوهای برق برای ایجاد پل ارتباطی بین سینی و درب تابلو مورد استفاده قرار بگیرد. لوله خرطومی فلکسیبل فلزی نیز دارای جنس تمام فلز و موارد استفاده آن نیز هنگام لوله کشی‌های برق که در داخل سوله‌ها انجام می‌شود، است؛ همچنین از استحکام بالایی برخوردار بوده و از جنس فلز نیز برای آن به کار برده می‌شود.

لوله خرطومی فلکسیبل روکش دار از جنس فلز و همچنین روکش پلاستیک ساخته شده و معمولاً سعی می‌شود که از این لوله‌ها جهت سیم کشی محوطه تنها برای محافظت در برابر مواردی همچون نفوذ باران و سایر عوامل محیطی استفاده کنند. لوله خرطومی فلکسیبل شیلد دار که جنس آن از فلز و همچنین روکش شیلد دار بوده و از این رو نیز معمولاً تنها برای سیم کشی‌های مربوط به مخابراتی که در داخل فضاهای بسته انجام می‌شود، استفاده خواهد شد و به خوبی می‌تواند به عنوان یک عایق جهت نفوذ هر گونه امواج مغناطیسی عمل کند.

لوله خرطومی فلکسیبل شیلد دار روکش دار که این لوله نیز از جنس فلز به همراه روکش شیلد دار بوده و تفاوت آن با نوع قبل در این است که از روکش پلاستیک نیز برای تولید آن استفاده خواهد شد و معمولاً جهت انجام سیم کشی‌های مخابراتی که در محیط‌های باز انجام می‌شود کاربرد دارد و می‌تواند به خوبی مانع از نفوذ باران و امواج مغناطیسی شود.

لوله فلکسیبل رنگی

مزایای استفاده از لوله فلکسیبل

این محصول از عمر نسبتاً طولانی برخوردار بوده و بسیار منعطف است؛ همچنین در مقابل محیط‌های اسیدی و قلیایی مقاوم بوده و میزان فشار بالایی تحمل می‌کند. در نظر داشته باشید از مهمترین فاکتورهای استفاده از این محصول می‌توان به تخلیه‌ی خودکار الکتریسیته‌ی ساکن، نصب راحت و راه اندازی آسان اشاره کرد؛ همچنین در مقابل کشش و چرخش بالای لوله هنگام نصب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد که همین امر سبب افزایش عمر لوله می‌شود.

لازم به ذکر است اگر تمایل دارید در برابر اشعه‌های مضر خورشید از سیم‌ها و کابل‌های مورد نظر خود حفاظت نمایید، خرید این لوله را در اولویت خود قرار دهید؛ همچنین به دلیل وزن کم و رفع رطوبت در برابر ضربه مقاومت کرده و در مسافت‌های طولانی، از ایجاد فشار جلوگیری به عمل می‌آورد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم از لوله‌ی فلکسیبل استفاده نمایید تا از آسیب‌های ناشی از گرمای شدید، رطوبت، ساییدگی و خوردگی پیشگیری کنید.

لوله فلکسیبل هوا

معمولاً لوله‌های فلکسیبل هوا نیز به عنوان یکی از ابزارآلات جدید در پروژه‌های عمرانی و به عنوان یکی از قسمت‌های داخلی سیستم تهویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم باتوجه به انعطاف‌پذیری بالایی که به همراه دارند، از این طریق استفاده از آن برای سیستم‌های تهویه ساختمان به بهترین شکل ممکن امکان‌پذیر بوده و می‌توانند به راحتی راه ورود و خروج هوا را به داخل محیط ساختمان ایجاد کنند.

از جمله مزایای مهمی که این لوله‌های فلکسیبل هوا به همراه دارند، مواردی همچون داشتن قابلیت نصب حتی در محیط‌های بسیار کوچک، از قیمت ارزانی برخوردار بوده و انعطاف‌پذیری بالایی را نیز به همراه دارند، همچنین استحکام بسیار بالایی نیز در برابر به وجود آمدن فشار و حرارت داشته و نصب و راه اندازی بسیار ساده‌تری از لوله‌های فلزی را نیز دارند. در رابطه با قیمت لوله فلکسیبل هوا نیز لازم است بیان کنیم که با توجه به نوسانات بازار و تورم نمی‌توان قیمت مشخصی را در اینجا برای شما بیان کرد، اما در حالت کلی قیمت به فروشگاه و همچنین جنس لوله مورد نظر بستگی خواهد داشت.

لوله فلکسیبل فلزی

سایز بندی لوله‌های فلکسیبل

در وهله اول لازم است به این نکته اشاره داشته باشیم تمامی لوله‌های فلکسیبل باتوجه به کاربرد مختلفی که به همراه دارند در سایز و اندازه‌های مختلف و متفاوت تولید می‌شوند. معمولاً لوله‌های فلکسی بل برق لوله‌های خرطومی فلزی روکش دار و بدون روکش و سایر لوله‌های دیگر از این نوع جنس دارای سایز بندی‌های مختلفی هستند و می‌توانید آن‌ها را با سایزهای استاندارد AXM، M وIPهای ۶۶.۶۵، ۶۷ تهیه نمایید. از جمله سایزهای استاندارد دیگری که برای آن‌ها در نظر گرفته شده عبارت‌اند از PG ۳۵_ PG ۲۵_ PG ۲۱_ PG ۱۶_ PG ۱۳_ PG ۱۱_ PG ۹_ PG ۱۰۰_ PG ۷۵_ PG ۶۳_ PG ۵۲_ PG ۴۸_ PG ۴۲ و از نوع شیلد دار، ضد انفجار و ضد احتراق هستند.

کیفیت لوله فلکسی

شاید به خوبی متوجه این موضوع شده باشید که امروزه برای تولید هر محصولی کارخانه‌های متفاوتی وجود دارند که لوله‌های فلکسی از این قضیه مستثنی نبوده و بسیاری از فروشگاه‌ها نیز برای فروش آن اقدام می‌کنند و لازم است بیان کنیم کیفیت این لوله‌ها در وهله اول به مواد اولیه‌ای که برای تولید آن به کار گرفته شده بستگی دارد، اما در هر شرایطی به شما پیشنهاد می‌دهیم جهت مقاومت بالا و همچنین ماندگاری لوله‌ها حتماً در نظر داشته باشید که آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید؛ چرا که این لوله‌ها تاثیر بسیار زیادی برای محافظت از سیم‌ها به همراه دارند.

ویژگی‌های لوله فلکسی

کاملاً مشخص است که استفاده از لوله‌های فلکسی تنها به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که به همراه دارد و در مطالب فوق نیز به این نکته اشاره کردیم از مزیت‌های بسیار فوق العاده جهت استفاده در ساختمان و پروژه‌های عمرانی برخوردار است، اما مهمترین ویژگی‌های مربوط به لوله‌های فلکسیبل عبارت‌اند از:

🔶 از انعطاف‌ پذیری فوق العاده بالایی برخوردار است.

🔶 مقاومت کششی و چرخی آن در حین استفاده برای کار بسیار زیاد است.

🔶 استحکام کافی و بسیار بالایی هنگام ایجاد فشار ساییدگی و ضربه به همراه دارد.

🔶 ماندگاری و طول عمر بسیار بالای لوله فلکسی به عنوان یکی از ویژگی‌های خاص آن در نظر گرفته شده است.

🔶 مقاومت بالا هنگام ایجاد فرسایش محیطی و همچنین اشعه ماورا بنفش یا حرارت‌های بسیار زیاد دارد.

🔶 به راحتی تخلیه الکتریسیته ساکن با اتصال به زمین را ایجاد می‌کند.

لوله فلکسیبل شیلددار

لوله فلکسیبل برق

یکی دیگر از انواع مختلف تجهیزات ساختمانی که بسیار پرکاربرد نیز است، لوله فلکسیبل برق است و همانطور که از نام آن پیداست معمولاً در هنگام اجرای تاسیسات برقی به کار گرفته می‌شود. به خوبی متوجه این موضوع شده‌اید زمانی که سیم‌ها و کابل‌های تاسیسات برقی ساختمان‌ها یا حتی صنایع مختلف دیگر به کار گرفته می‌شود؛ اگر در اثر به وجود آمدن مشکل به تعویض احتیاج داشته باشند یا حتی برای اینکه در برابر به وجود آمدن فشار نیروهای خارجی آسیب زیادی به آن‌ها وارد نشود، باید از درون لوله عبور داده شوند که در چنین مواقعی از لوله‌های فلکسیبل برق که مقاومت بسیار بالایی نیز به همراه دارد استفاده خواهد شد و در نهایت از این لوله برای انتقال دادن سیم‌های خروجی استفاده می‌شود.

✍️ سخن نهایی

در مطالب فوق سعی کردیم در رابطه با لوله فلکسیبل برای شما مواردی را بیان کنیم و همچنین به توضیح این موضوع پرداختیم که امروزه این لوله‌ها نقش بسیار زیادی در ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی به همراه دارند و از دلایل مهمی که باعث شده لوله‌های فلکسی اهمیت ویژه‌ای پیدا کنند ماندگاری بسیار بالا، انعطاف پذیری، استحکام داشتن در برابر به وجود آمدن فشار ساییدگی و ضربه است. از این که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم؛ نظرات و سؤالات خود را با کانکتور سنتر درمیان بگذارید.

لوله فلکسیبل
فهرست مطالب
آخرین مطالب