بست عایق دار

بست عایق دار

همان طور که از نامش پیداست، بست عایق دار به بست‌هایی گفته می‌شود که دارای عایق هستند و مقاومت بالاتر نسبت به بست‌های معمولی در برابر عوامل مختلف دارند. در نتیجه می‌توانند برای لوله‌های با وزن‌های بالاتر به عنوان نگه دارنده مورد استفاده قرار بگیرند. این بست‌ها به گونه‌‌ای طراحی و تولید شده‌‌اند که علاوه بر مقاومت بسیار زیاد در برابر رطوبت، استحکام بالایی نیز دارند و عمدتاً به صورت حلقه فلزی هستند که از جنس گالوانیزه یا استنلس استیل تولید می‌شود و بر روی این حلقه‌های فلزی روکشی از پلاستیک قرار گرفته است که آن را در برابر عواملی مانند عوامل شیمیایی، رطوبت و خوردگی محافظت می‌کند. به همین علت ما در این مقاله بست عایق دار، کاربرد بست عایق دار، سایز بسته عایق دار و مواردی از این قبیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس با ما همراه بمانید.

بست عایق دار

بست عایق دار چیست؟

بست فلزی عایق دار یا همان بست عایق دار همان طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، به بست‌هایی گفته می‌شود که دارای عایق هستند. این نوع بست‌ها کاربردها و مزیت‌های مختلف نیز دارند. مثلاً چون دارای روکش هستند، در برابر عوامل شیمیایی، رطوبت، خوردگی و امثال آن مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می‌دهند. مثلاً لوله‌های فلکسی معمولاً به عنوان تأسیسات روکار برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای نگه داشتن آن‌ها باید بست‌هایی را به کار برد که در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت داشته باشد. به طور کلی بست‌های فلزی عایق دار طوری طراحی شده‌‌اند که بر خلاف سایر بست‌های ساده مقاومت بالایی دارند.

یعنی علاوه بر آن که وزن زیادی را می‌توانند تحمل کنند، دما و رطوبت را نیز به طرز قابل توجهی تحمل می‌کنند. این بست‌ها به طور معمول از گالوانیزه و با شیوه آبکاری ساخته می‌شوند، در نتیجه طول عمر بالایی دارند و انعطاف پذیری آن‌ها نیز بالا است. روکش پلاستیکی که بر روی این دستگاه استفاده شده است، وزن بسیار کمی دارد و به راحتی می‌توان آن را نصب کرد. از مزیت‌های این روکش آن است که ارتعاشات و لرزشی که در داخل لوله‌ها وجود دارد را جذب می‌کند و در دماهایی منفی ۲۰ تا ۲۳۰ درجه فارنهایت نیز می‌تواند عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان دهد.

بست عایق دار چیست؟

کاربرد بست عایق دار

با توجه به ویژگی‌هایی که برای بست عایق دار در بالا ذکر کردیم، می‌توانید پی ببرید که این گونه از عایق‌ها چه کاربردهای گسترده‌‌ای دارند که ما در زیر به چند نمونه از کاربردهای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

استفاده در صنایع مختلف 

مثلاً بست‌های عایق دار در صنایع مختلف مورد استفاده‌های مختلف قرار می‌گیرند، چون این گونه از بست‌ها به نوعی طراحی شده‌‌اند که قدرت نگه داشتن لوله‌ها با سطوح مقطع گرد و در دماهای مختلف را دارند.

تحمل دماهای بالا

طراحی بست‌های عایق دار یا بست‌های فلزی عایق دمار به گونه‌‌ای است که می‌تواند دماهای بسیار بالا را نیز تحمل کنند، در نتیجه فضای کافی برای انبساط لوله‌ها را در مواجهه با درجه حرارت‌های بالا ایجاد می‌کند، به این ترتیب لوله‌ها متحمل فشار زیادی نمی‌شوند و طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد.

مقاومت بالا

این نوع از بست‌ها از فولاد گالوانیزه ساخته شده‌‌اند و طراحی‌های ویژه‌‌ای دارند، علاوه بر آن دارای یک پوشش پلاستیکی بسیار مقاوم نیز هستند، در نتیجه برای حفاظت و نگه داشتن لوله‌های آب گرم و سرد در تاسیسات مختلف مانند تهویه مطبوع و یا در لوله‌های سرد و گرمی که مورد استفاده مختلفی دارند، کاربرد دارد.

تحمل درجه حرارت پائین 

روکش پلاستیکی بست‌های عایق دار یا بست فلزی عایق دار موجب شده است که تحمل دماهای خیلی پایین از ۲۰ تا ۲۳۰ درجه فارنهایت را نیز داشته باشند و در این دماها بتوانند عملکرد مناسبی را از خود بروز دهند. به عبارت دیگر این بست‌ها در فضاهای باز و تابش مستقیم نور خورشید یکی از بهترین نوع بست‌ها می‌باشند که بر انواع بست‌های ساده ارجحیت دارند.

سایزبندی بست عایق دار

سایز بست عایق دار

چون بست‌های عایق دار برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای مختلفی دارند، در نتیجه در سایز‌ها و اندازه‌های مختلفی مانند ۱۳، ۱۸، ۲۱، ۶، ۸ مواردی از این قبیل تولید می‌شود. مثلاً در موارد زیادی سایز بست‌های عایق دار با قطر لوله‌ها رابطه مستقیم دارد، یعنی قطر خارجی لوله‌ها باید به همان اندازه‌‌ای باشد که بست را انتخاب می‌کنید که بتواند اتصال خوب و مناسبی را ایجاد کند. در غیر این صورت ممکن است موجب صدمه دیدن و بروز اتصال شود. سایز بسته عایق دار در تهیه آن بسیار مهم است و باید دقت کنید که همان طور که اشاره کردیم، متناسب با نوع لوله‌‌ای باشد که قرار است در آن به کار ببندید.

البته این نکته را مدنظر داشته باشید که به علت ساخته شدن لایه خارجی این بست‌ها از ورق گالوانیزه می‌توان آن‌ها را در مکان‌هایی که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب، رطوبت و باران هستند و هم چنین در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، برق، کشاورزی، خودرو، ساختمانی و غیره استفاده کرد. سایز بست عایق دار یا بست فلزی عایق دار بر روی قیمت آن نیز تأثیر گذار است، یعنی اگر بسته عایق دار شما بزرگ باشد، قیمت‌های بالاتری دارد و بست‌های کوچک‌تر معمولاً ارزان‌تر هستند.

بست عایق دار
فهرست مطالب
آخرین مطالب