سه راهی لوله فولادی برق

سه راهی لوله فولادی برق

سه راهی لوله فولادی برق، برای هدایت و تقسیم لوله‌ها در سه مسیر به کار می‌رود. سه راهی درب دار لوله فولادی برق کاربردهای زیادی مانند برق کشی ساختمان، برق صنعتی و برق تأسیساتی دارد و به عنوان انشعاب دهنده و ارتباط دهنده لوله‌های برقی فابریک، سرد و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. سه راهی لوله فولادی برق انشعاب دهنده و تقسیم کننده سیم‌ها در ۳ مسیر مختلف است که به آن لوله کاندوئیت نیز گفته می‌شود و به منظور محافظت از کابل‌ها و سیم‌ها در طول مسیرهای کابل کشی و سیم کشی و حتی در خارج و داخل محیط‌هایی مانند کارگاه‌ها و محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سه راهی لوله فولادی برق در مکان‌هایی مانند ساختمان‌های اداری، صنعتی، مسکونی و کارگاه‌ها استفاده می‌شود.

از آن جایی که ممکن است در حین برق کشی و بعدها، کابل‌ها و سیم‌ها در برابر خطر و آسیب‌های محیطی قرار بگیرند و ایجاد مشکل کنند. این نوع از سه راهی‌ها که رابط هم می‌گویند بر اساس استانداردهای جهانی تولید و عرضه می‌شوند، به ویژه در مواقعی که نیاز به تغییر زاویه و ایجاد انشعاب در لوله کشی است سه راهی‌های دردار فولادی بسیار کاربردی هستند. روش نصب سه راهی لوله فولادی به این شکل است که در ابتدا شاخه‌های لوله را متناسب با محیطی که قرار است آن‌ها را کار بگذارند، اندازه گیری و برش می‌دهند، سپس این شاخه‌ها از سه جهت مختلف به کانون اصلی انشعاب دهنده‌ها نزدیک می‌کنند. دو سر این سه راهی‌ها به لوله‌های مورد نظر فیکس می‌شوند. دو سر سه راهی‌ها را معمولاً به صورت مستقیم و به وسیله چرخیدن هم زمان در داخل لوله فیکس می‌کنند. قسمت سوم سه راهی نیز وسط آن قرار گرفته است که با چرخاندن رزوه‌های سه راهی بر روی لوله کاملاً محکم می‌شود.

سه راهی لوله فولادی برق

کاربرد سه راهی لوله فولادی برق 

همان طور که پیش‌تر گفتیم، سه راهی لوله فولادی برق اهمیت بسزایی در سیستم برق کشی ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف دارد که در زیر به چند نمونه از کاربردهای این نوع سه راهی‌ها اشاره می‌کنیم.

◀️ ایجاد انشعاب 

در مکان‌هایی که نیازمند به انشعاب برق در مسیرهای مختلف است، لوله سه راهی لوله فولادی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌ها معمولاً به وسیله فنر کابل کشی و یا حتی به طور مستقیم هدایت می‌شود، بنابراین برای آن که ما در آینده بتوانیم به این قسمت‌ها دسترسی داشته باشیم، باید از سه راهی‌های لوله برق که دارای کاور یا درب می‌باشند استفاده کنیم. در غیر این صورت در هنگام بروز هر گونه مشکل، دسترسی به قسمت‌های مختلف لوله کشی دشوار خواهد بود.

◀️ نظم دادن به برق کشی 

سه راهی لوله فولادی برق علاوه بر دسترسی آسان به قسمت‌های مختلف برق کشی، موجب حفاظت کابل‌ها و سیم‌ها در برابر عوامل مختلف و آسیب‌های محیطی می‌شوند و موجب می‌شود تا عمر این کابل‌ها افزایش پیدا کند و به آسانی دچار خرابی نشوند.

◀️ راحت بودن اضافه کردن یا تعویض کابل‌ها

سه راهی معمولاً از بدنش جدا می‌باشد و درب فلزی آن به صورت یک صفحه سه جهتی بر روی سه راهی قرار گرفته است. این درب، در هر قسمت دارای ۳ سوراخ است که با استفاده از پیچ به بدنه متصل شده اند. در نتیجه هر موقعی که نیاز باشد درب از بدن جدا شود یا مثلاً قطعه کابلی اضافه یا با کابل‌های دیگر تعویض شود. بنابراین دسترسی به آن بسیار آسان خواهد بود.

کاربرد سه راهی لوله فولادی برق

انواع سه راهی لوله فولادی برق 

انواع سه راهی لوله فولادی برق و تقسیم بندی آن‌ها به نوع کاربرد و استفاده آن بستگی دارد که در زیر به نمونه‌هایی از این موارد و کاربرد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

◀️ سه راهی جوشی 

این نوع از سه راهی‌ها به صورت جوش دادن لب به لب متصل می‌شوند که جوش‌های فولادی بر اساس استانداردهای ASME / ANSI B۱۶. ۹ هستند. سه راهی جوشی بین سایزهای ۱ و ۲ اینچ تا ۴۸ اینچ و به صورت انواع سه راهی کاهنده و سه راهی مستقیم تولید می‌شوند. انواع پلیمری این نوع سه راهی‌ها نیز در بازار موجود است، مانند سه راهی پلیکا جوشی، سه راهی اتیلن جوشی.

◀️ سه راهی ساکتی 

سه راهی ساکتی فولادی بر اساس استانداردهای ASME B۱۶. ۱۱ و روش فورج تولید می‌شود. این نوع استراتژی‌ها نیز انواع مختلف و کاربردهای گوناگونی دارند. سه راهی‌های ساکتی پلیکا و سه راهی‌های پرسی ۵ لایه از انواع سه راهی ساکتی هستند.

سه راهی رزوه ای

◀️ سه راهی رزوه‌‌ای 

درجه بندی و سایزبندی سه راهی‌های رزوه‌‌ای مانند اتصالات جوشی هستند که بر اساس استاندارد ASME B۱۶. ۱۱ تولید می‌شوند. سه راهی پلی اتیلن پیچی و سه راهی دنده‌‌ای پنج لایه از نوع رزوه‌‌ای هستند.

◀️ سه راهی فلنجی 

سه راهی‌های فلزی به طور معمول در لوله‌های با فشار بالا و سایز بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور معمول در انتهای این نوع سه راهی‌ها، سه فلز جوش می‌خورد. این نوع از سه راهی‌ها بر اساس استاندارد ASME B ۳۱. ۳ تولید می‌شوند و نمونه آن شیر سه راهی چدنی است که دارای کاربردهای گسترده و وسیعی می‌باشد.

◀️ متریال سه راهی 

سه راهی‌های متریال نیز انواع مختلفی مانند سه راهی غیرآهنی، سه راهی آهنی و سه راهی پلیمری دارند که هر کدام از مواد مختلفی ساخته شده و کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

سه راهی لوله فولادی برق
فهرست مطالب
آخرین مطالب